Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


onsdag 5 januari 2011

Rumänsk Point Lace spets

Jag har funderat på länge om att börja blogga om min största intresse just nu inom handarbete!
Just spetsen är så omtyckt nu.Det finns så många olika spets tekniker  bland andra är Point Lace spetsen .Om just detta spetsen vill jag skriva lite.
Ursprungligen kommer Point Lace spetsen från Italien från Renaissanse tiden .
Från mitten av 1900-talet blev point lace spetsen på nytt född i Rumänien i den norra delen i Transylvanien.
Detta spetsen blev väldigt omtyckt där och mellan 1960-talet och 1990-t många kvinnor över 30 år lärde sig göra spets.Eftersom det krävdes mycket tid och mycket kunskap för att göra spetsen och efterfrågningen växte den blev mycket dyrt .
I Europas 1900-2000-talet var kända olika typer av spets.I Österrike,Tyskland,Cehien,Holland, var känd den som var gjort med hjälp av knyppel.
Den Rumänska point lace spetsen var gjort genom att virka först en lassett (som en tridimensionell tråd) som sedan måste man sy ovan på en ritad tyg och sedan syr man ihop olika delar av modellen genom att använda olika spets-söm.
För att kunna börja jobba måste man ha : tråd (DMC storlek 20/6 eller 40/6); virknål storlek 10 eller 11; broderi sax; broderi nål (långa och tunna);tyg av linne med mönstret ritat på.
Här i Sverige hittade jag bara DMC tråd storlek 20 som man skulle kunna använda för point lace spetsen.eller olika virk tråd av merceriserad bomull.(färgad).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...