Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


tisdag 8 mars 2011

Den 8:e Mars är kvinnornas dag!


Igår,frågade mig min minsta son varför måste man fira kvinnornas dag och hur måste man göra detta? Jag berättade hur brukar man fira i Rumänien denna dagen. Mannen i familjen ger presenter till henne eller bjuder ut henne.Mest kända presenten är så kallade "MARTISOR" som i Rumänien ger man till kvinnor på 8:e Mars och som är en miniatyr av någon form (blomma eller någon annan motiv)gjort av något material t.ex:metalltyg,eller filt.
Min son fick lite information och hade lust att skapa något själv Så....nu kommer bilden med detta...


Den 8:e mars är erkänd nästan i hela världen som kvinnornas dag!
Kvinnan kan vara: din fru,din mamma,syster, flickvän eller bara en kollega men utom de ditt liv skulle inte fungera väll!

Denna dagen : 8:e Mars blev erkänd som kvinnornas dag i 1977 först internationellt.Efter detta blev en tradition i nästan hela Europa och USA att fira den.

Denna dagen är kvinnornas dag de som kämpade och kämpar för att vi allihopa ska ha rätt till: att lära,rösta,rätt till sjukförsäkring och att ha rätt till att välja och säga NEJ!

I Sverige tror man på jämställdhet emellan kvinnor och män men i andra länder detta är inte en självklarhet. Man måste kämpa för att ha rätt till detta.

I visa länder i världen kvinnan kan till och med dö om hon försöker kämpa för jämställdheten!
Hälsa denna dagen genom att göra något speciellt tillsammans med din älskade,skämma bort henne med något!!

Och nu kommer minna spets miniatyrer "martisor" som jag hälsar med alla kvinnorna i hela världen!
En snödroppe och en hjärta!



Jag önskar er en underbar dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...