Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


torsdag 1 september 2011

Hur kan man bevara sin point lace spets?

Jag har tänkt på att ge lite  tips angående den rumänsk point lace spetsen! 
  1. Använd hela tiden merceriserat bomullstråd DMC  eller annan lämplig merceriserat bomullstråd t.ex: ANCHOR , här i Sverige hittar du : Äng som är i olika färger  men den bästa tråden för rumänsk point lace är faktiskt en tråd (100% merceriserat bomull) som finns att köpa i Rumänien och kallas som *macrame* den har storleken 40/6.
  2. När du börjar sy fast sladden (den virkade tråden) på tyg skall du använda en starkt vanlig sytråd som har en helt annan färg jämfört med den som du virkade sladden med.
  3. När du avslutade arbeten med spetsen, skall du klippa bort sytråden försiktigt utan att klippa av spetsen.
  4. Du skall sedan tvätta med hand (jag rekommenderar ej att du skall tvätta med tvättmaskin) genom att lägga i vatten (30 grader) med tvättmedel i och hala i 1timme eventuellt att använda en tandborste för att ta bort smuts,och sedan skölja försiktigt och torka sedan normalt inte med torktumlare!
  5. Förstås man kan stryka den!  Du kan låta den  torka ordentligt och spreja den med vatten först och sedan stryka den.
  6. När du vill köpa en färdigt gjort spets ifrån t ex: Tradera då måste du kolla på följande: färgen (de som är gjorda i Rumänien) skall vara mörkt bege och fötterna emellan blommor och blad skall ej vara skrynkliga därför att detta innebär att spetsen är begagnat eller av dåligt kvalitet. 
JAG HOPPAS ATT JAG KUNDE HJÄLPA ER MED MINA TIPS !
HA EN BRA DAG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...