Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


torsdag 6 oktober 2011

Handgjorda spets och maskingjorda spets i modet!

Redan för 2-3 år sedan, började de största designerna använda sig av spets i deras mode kollektioner.De flesta använde sig av maskingjorda spets eller spets liknande broderier som :richelieu broderi,madeira broderi,engelsk vit broderi. Jag brukar titta runt på nätet varje år när de största designerna brukar ha mode presentationer. Själv tycker jag mest om att titta på Haute Couture presentationer av : Dior,Valentino, Elie Saab,Armani eller Cavalli. Men mest tyckte jag om John Galliano s Haute Couture. De flesta stora designerna har både Haute Couture och Pret a Porter presentationer. Jag tycker mycket om Armani's och en annan italiensk designer duo's Dolce & Gabana's Pret a Porter presentationer särskilt Dolce & Gabana's 2011 vår/sommar mode presentation var den som fångade mig på grund av att de använde mycket finna spets i deras kollektion. De använde sig av både maskingjorda och handgjorda spets och spetsliknande broderier som t.ex: richelieu broderi,madeira broderi,engelsk vit broderi (alle hoppa är ut-klipp broderier).Ni kan se videon ....
Förstås att de använde sig av olika spets tekniker, mest använde sig av fransk macrame spets, som är en maskingjort spets men, det finns delar med handgjort spets som irländsk spets. Men den handgjorda spetsen är mest använt inom inredningen som duk på en bord eller mindre spets duk på skåpen.Det finns en spets kultur i nästan varje land i Europa men den mest kända är de Franska spetsen, Alenqcion,Brueges spets,knypplade spets från Spanien eller Österrike, Holländsk spets,Venetiansk spets,Engelsk spets (Batenburg lace),Irländsk spets; eller den mindre kända Ungersk spets,Rumänsk point lace,Ukraininsk knypplat spets och Kroatien spets. De spetsarna som används flest i inredningen är handgjorda men det kan finnas maskingjorda syntetiska spets som finns ute i butiker de faktiskt har inte så stor värde som de handgjorda spetsarna. De flesta handgjorda spetsarna hittar man inte i vanliga butiker (fysiska butiker),de finns annonserade på nätet mest och de kostar rätt mycket ibland! En av dessa er Rumänsk point lace! 
Rumänsk point lace

Det var alt för idag! Ha en soligt dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...