Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


lördag 8 oktober 2011

Underbara rosor och hur man gör sylt av dem?


ROSA DAMASCENA .....

 I hemlandet Rumänien, vid mina föräldrars hus, hade vi en klättrande ros buske som hade en underbar doft . Sorten var rosa damascena  hur jag kommer ihåg...och färgen var röd -rosa . Utom att vi brukade lägga i vas när de slag ut, för att dekorera hemmet ,brukade min mamma göra sylt av rosa bladen. Den var väldigt gott! Och inte bara gott, den var billigt att göra och den doftade så...gott!

ROSA BLAD SYLT-RECEPT

Ingredienser:

250g rosa blad
1kg strösocker med pektin
750ml vatten
1tsk citron salt
saften av en citron

Förberedelser:

Först plockar man rosa bladen,man ska ta hela bladen  av en rosa på en gång för att man ska kunna skära av den vita delen av bladen på en gång.Sedan ska man skölja dem med lite vatten och hälla över citron salt därför att den bevarar färgen och doften på rosa bladen.
Man ska koka vatten med sockret och citron saften ,tills det blir skum ovanpå den. Sedan, tar man bort skummet med en mat sked,  och lägger man i, rosa bladen och låter dem koka tills bladen flyter i hela sylten (den skall vara överalt inte på botten) när sylten är färdigt, den blir röd i färg och lite tjockare  då tar man ner  ,häller man den i glas burkar  , lägger man lock på dem  (av cellofan ) eller metall lock och under en köksduk låter man dem svalna. 
Utom att den är gott den är dekorativt på grund av de bladen som flyter i sylten.

När jag ser rosor jag tänker på ...passion och idag får ni se en video om rosor,passion och....tango...


 Ha en finn helg alla!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...