Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


fredag 30 mars 2012

Viktigt att göra kvalitet!

Jag kollade runt på nätet , som jag brukar göra, för att söka efter intressanta point lace modeller och såg några riktigt finna och väll gjorda men tyvärr, hittade jag väldigt många (till salu) på olika sidor, som var inte så bra gjorda.Vad menar jag ?
Hur ska man känna igen en bra gjort spets från en icke bra gjort?
1.
Man ska kolla efter hur *fötterna*emellan  spetsens motiver är gjorda ....är de raka då är det bra gjort spets.
2.
Hur ser ut designen, varje motiv (ofta är blomster motiverna grupperade) då kan man känna igen om överalt förekommer precis samma motiv (på hela spetsen).Alt detta beror på: hur sladden är dragen och sydd på den tecknade tygen.
3.
Hur ser ut fyllnaden i mitten av varje blomma och blad?
Är det fint gjort  då, i  hela bladen skall vara samma motiv utan någon fel på och varje steg skall ha bra utdragen tråd (tråden får ej *hänga*).
Vad jag mena?
Ni får se några bild...
en bra gjort arbete innebär: raka fötter emellan motiverna och välgjort blomsterfyllnad 

Men....hängande fötter och hängande blomster fyllnad kan innebära ....äldre spets (en spets som var gjort mycket längre sedan och mycket använt)

Så....ni som vill köpa point lace spets , skall veta att :
I det här sorten av spetsen , de äldre (använt och tvättat många gånger) spetsen har egentligen inte så mycket värde, som ett nytt spets (väll gjort)!

Jag hoppas kunde hjälpa med några tips, i så fall några av er är intresserade att köpa rumänsk point lace!
och...önskar er en bra helg!.....och varmt!!

 


1 kommentar:

  1. Frumos model!!Nu am lucrat cu macrame colorat!!!Dar imi place!!!Iar la flori este muuulta munca!!Feliitari!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...