Hej och välkommen till min blogg!

In this blog you can find all my creations and other creative talents from the world of lace! I welcome all lace lovers worldwide!

I min blogg hittar du alla mina kreationer inom spets och spetsliknande broderi och andras från hela världen som har värdet av kvalité!


tisdag 29 november 2011

Intressen för den rumänska point lace-en växer!

Jag observerade att intressen för rumänsk point lace växer ständigt runt om i världen och vad är viktigast är att min blogg har en stort roll i detta!
 När jag började blogg-a om den rumänska point lace-en (i början av januari) min blogg var den ända som beskrev så tydligt denna unika handarbeten men idag observerade jag att några andra blogg på nätet började blogg-a om ämnet och detta är en framsteg om ämnet!
 Idag tänkte jag skriva om sladden som används för att kunna genomföra en point lace arbete.
 För att intresset för denna handarbeten växer bland den rumänsk födda svenskarna eller de rumänska kvinnorna som bor i övriga världen tänkte jag beskriva på rumänska hur man gör olika point lace sladd.
Den mest kända point lace sladden ....er den runda eftersom den kan gömma tråden som dras genom för att binda ihop olika delar av spetsen.
Ni får se här på nästkommande bilden...
snur point lace
Aztazi m-am hotarit sa descriu pe limba romana cu se croseteaza diferite modele de snur macrame sau snur point lace asa cum se cunoaste in lume...
Pentru inceput  trebuie sa stiti ca in afara de cel mai cunoscut tip de snur: cel pe care-l vedeti pe fotografia de mai sus mai sunt multe alte tipuri care din diferite motive nu sunt asa de des folosite ca acesta.
Am sa descriu azi lasetele pe care le vedeti pe fotografia urmatoare...
5 diferite modele de laseta point lace 
Model 1:
LASETA LATA CU COLTI DE 4/2 PICIORUSE
Se lucreaza un lant format din 4 picioruse scurte si se revine pe lant astfel:
RINDUL 1
Primul ochi nu se lucreaza,se lucreaza 4 picioruse scurte dintr-un ochi , se lucreaza 2 picioruse scurte din urmatoarele 2 ochiuri,se lucreaza un ochi de lant.
De fiecare data piciorusele  scurte se fixeaza de ambele fire ale ochiului.
Dupa ce s-a lucrat RINNDUL 1 ,se intoarce bentita de la dreapta spre stinga si se repeta acest rind pana se obtine lungimea de laseta necesara modelului.

MODEL 3
LASETA INGUSTA AJURATA CU COLTI

Se lucreaza un lant format din 3 ochiuri si se revine pe lant.
RINDUL 1
Primul ochi se lasa nelucrat. 
Din cel de al doilea ochi se lucreaza un piciorus scurt.
Piciorusul scurt se fixeaza de ambele fire ale ochiului.
Din ochiul urmator, se lucreaza 3 picioruse scurte care se fixeaza numai de firul  din spate al ochiului. Se lucreaza un ochi de lant.
Se intoarce bentita de la dreapta spre stinga si se repeta RINDUL 1 pana se obtine lungimea de laseta necesara modelului.

MODELUL 4 si 5 urmeaza sa-l descriu VINERI pana atunci va doresc  SPOR LA LUCRU!!!!

LA REVEDERE PE VINERI !
 VI SES PÅ FREDAG ! HA EN BRA DAG !



3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej,eftersom det ser ut att vi har lite GEMENSAMT vi två...jag kommer nämligen också från Transilvanien, har en grabb som har precis fyllt 18 år och gillar att virka...men är absolut inte sååå duktig på det :o) så ska jag följa din blogg f.o.m idag!
    Hälsningar Karla(från småland)

    SvaraRadera
  3. because you misunderstood my first post I deleted it. Lovely blog take care sunshine

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...